و لیستعفف الذین لا یجدون نکاحا
امروز که مثل همیشه از تجردم خسته بودم و فکر میکردم حق غر زدن دارم درموردش که چرا خدایا این بنده بیچارهات را فراموش کردی و مشکلش را حل نمیکنی؟ انصافا «و لیستعفف الذین لا یجدون نکاحا» هم شد پاسخ این آتش فروزان شهوت جوانی؟! خودت خواهشش را در دل انداختی و خودت میدانی چقدر از مخلوقاتت در فقر به سر میبرند و این میخواهی؟!
گفتم حالا که اینطور شد، از علامه گوگل میپرسم این مجرد ملعون چه باید کند. قبل از گوگل یک مطلبی در ایتا از کانال آیت الله مفیدی هم دیده بودم. گوگل که جواب درخوری نداشت، رفتم سایت استاد که در bio کانال ذکر شده بود هم این را جستوجو کردم: شهوت. دیدم مطلبی با آیهای که ذکر کردم آمده است که صحنه بازی را کاملا عوض میکند.
ذیل این آیه آمده است که استعفافورزی آیه، یعنی ازدواج کردن! آیه میفرماید که فقیری، نمیتوانی ازدواج کنی؟ برو ازدواج کن! حضرت سه مرتبه به سائل میفرماید برو ازدواج کن. رزق در تزویج است. روایت دیگر هم همین است. میفرماید برو ازدواج کن تا خدا از فضلش تو را غنی فرماید.
آقای مفیدی در ذیل این مطلب که از تفسیر مجمع البیان نقل فرمودند، به لغت نگاه کردند. استعفاف در لغت از عفّ میآید که از لغات اضداد است. اضداد، آن لغاتی است که معانی متضاد دارند. مثلا همین عفّ هم به معنای کم کردن میآید، هم به معنای زیاد کردن و با توجه به روایات ذیلی آیه، اینجا هم به معنی زیاد کردن اهل و عیال است. آیه میگوید به این سمت بروید.
اتفاقا آیه قبلی هم با این معنا همراهی میکند «و انکحوا الایامی» که توصیه به ازدواج دادن مجردها میکند که آقا اینها را به ازدواج سوق بدهید، کمک کنید از این ملعون بودن در بیایند. فقیر هم باشند خدا درستش میکند، یغنهم الله من فضله. آیه بعد از این که مد نظر بود هم در ادامه رو از دیگران بر میدارد و به ما مجردهای بدبخت که از ما بدبختتر در دنیا وجود ندارد، میفرماید که آقا این چه وضعی است؟ استعفاف کنید، عیالمند بشوید، تا خدا درستش کند تا یغنهم الله من فضله.
واقع امر هم به نظر میرسد همین باشد. مجرد جماعت انگیزهای برای دنبال رزق رفتن ندارد. آن که انگیزه دارد، برای رفاه خودش است که این در دین توصیه نشده است. آن هم که انگیزه ندارد با ازدواج پیدا میکند و از طرفی هم توکل به خدایش، صبر کردنش، سازندگی انسانیاش در این مسیر محقق خواهد شد.
خلاصه که داشتم غر میزدم که اینها به ذهنم رسانده شد. سبحان الله